Renoveringen flyter på fint och nu återmonteras Princess Svanevits slagvägare. Det är en typiskt R-båtskonstruktion som innebär att det på insidan av de två skrovsidorna, utanför spanten, sitter en längsgående slagvägare (träregel). Slagvägare har till uppgift att stärka konstruktionen. Redan tidigt i projektet lossade Stockholmsbåtsnickeri slagvägarna, för att kunna komma åt de spant som skulle bytas eller renoveras. Princess Svanevit är 21,96 meter och varje slagvägare är cirka 18 meter lång. Eftersom de gamla originalvägarna från 1930 fortfarande är i bra skick och ska återanvändas, snittades varje vägare i tre delar för att kunna lyftas ut. Alla gamla hål har pluggats, trät har renskrapats, slipat, oljats och därefter finslipats igen, för att sedan lackas. Slagvägarna är nu återigen fastbultade (med 150 mm långa bultar som längst, vid de ställen bultarna går genom skrovet). Det rör sig om 120 fastsättningspunkter per sida, totalt 240 bultar, där varje bult bjuder på sina egna utmaningar. Ett tämligen tidsödande arbete - men så renoveras också Princess Svanevit för att segla en lång framtid tillmötes.
Foto: Anna Sandgren
Comments