princess-svanevit_cozy-corner_edited.jpg
Inredningen_collage2.jpg
inredning_interior-in-360.jpg

Inredningen

Inredningens intarsia är komponerad av konstnären Ewald Dahlskog, den konstnär som just börjat förnya intarsiakonsten och kommer att bli ett av tidens största namn. Till Princess Svanevit skapar han en intarsia i en traditionell maritim stil, men med den stramhet som var karaktäristisk för hans konstnärskap.

 

Små mässingsskyltar med snickarmästare Hjalmar Wikstöms firmanamn berättar vem som tillverkade inredningen, men om de också monterade den finns inga uppgifter på; kanske monterades den hos Plyms.

 

I Princess Svanevits salonger syns tidens lyx. I första salongen finns ”Cosy Corner”, ett begrepp, som så mycket annat vid denna tid, är inspirerat från USA. Cosy Corner består av en mysigare soffa eller dagbädd som kunde användas på ett lite ledigare sätt och vid tiden var mycket modern. Det är här största delen av den påkostade intarsiainredningen finns.  

 

Längre föröver ligger den större salongen som domineras av två soffor längs de intarsiaprydda väggarna med det gedigna fällbordet i mitten.

 

Motiven och symboliken

 

Erik Åkerlund valde motiv som var nära kopplade till hans liv. Mest relevanta ombord Princess Svanevit är de John Bauerinspirerade motiven ”Prinsessan” och ”Svanen”.

 

Två intarsiamotiv visar fyrar: Vinga fyr utanför Göteborg och Landsorts fyr på ön Öja utanför Nynäshamn. De representerar väst- och ostkust, och Erik Åkerlund hade bott vid båda.

 

Erik Åkerlunds relation till Amerika uttrycks både i intarsian som föreställer Columbus skepp ”Santa Maria”, det skepp han upptäckte Amerika med, och Leif Eriksons vikingaskepp, med vilken även han anses ha upptäckt Amerika. Båda skeppen var historiskt mycket viktiga, och Erik Åkerlund ville att Princess Svanevit skulle andas samma anda.

 

Två gudar är avbildade: Den ena är Venus, kärlekens och den kvinnliga skönhetens gudinna i sitt snäckskal. Den andra Apollo, ljusets och konsternas gud, som ofta framställs som en vacker ung man ridande på en delfin och spelande på sin lyra.

 

De mest centralt placerade motiven föreställer tre av Erik Åkerlunds övriga segelbåtar: SK 95 Britt-Marie, SK 55 Maritana och 6rM Bissbi.